Thursday 18 August 2011

BERHATI-HATI PENGGUNA FACEBOOK part 2

KENAPA BAHAYA.. bagaimana orang malaysia menggunakan facebook.. bagaimana orang jepun pula... bagaimana cara yang 'agak selamat' untuk menggunakan facebook..

pengguna facebook dimalaysia kebanyakkannya akan menerima sesiapa sahaja yang request sebagai friend. walaupun tidak mengenalinya..  boleh dikatakan majoriti pengguna facebook tegar akan mempunyai friend yang amat ramai.. mencecah ratusan hingga ribuan.. tetapi daripada keseluruhan friend tersebut separuh atau lebih adalah tidak dikenali.. makin ramai friend makin berbangga mereka.. masing-masing berlumba untuk meninggikan jumlah friend tanpa disedari ianya boleh mengundang bahaya kepada kebocoran maklumat peribadi..seperti yang dikatakan oleh saya sebelum ini,salah satunya dipengaruhi oleh kerana budaya orang malaysia.. selain dari itu, tahap kesedaran keselamatan dikalangan pengguna internet di malaysia masih tidak tinggi.. negara kita masih lagi ditahap keselamatan di alam siber yang selesa sebab itu pengguna internet kurang peka terhadap keselamatan internet..  pengguna di malaysia juga lebih cenderung menggunakan nama sendiri serta mendedahkan maklumat-maklumat peribadi didalam facebook.. betul.. ia bertujuan untuk sahabat2 kenalan dan saudara-mara mudah untuk mencari kita di facebook... tetapi ianya juga boleh digunakan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab mengexploitasi maklumat tersebut kejalan yang tentunya korang tidak redhai.. pengguna di jepun pula lebih mementingkan kerahsiaan jika berada di alam siber... pengguna di jepun lebih cenderung menggunakan nama samaran, lokasi yang tidak benar dan hint2 yang hanya diketahui oleh kenalan. friend dikalangan pengguna facebook dijepun juga tidak tinggi... hanya yang dikenali sahaja kebiasaanya akan di terima...

oleh itu nasihat saya berwaspadalah atas segala yang anda tulis dan siarkan di facebook.. dari tulisan hinggalah kepada gambar.. setting lah kepada security yang tertinggi yang di sediakan oleh facebook.. biodata, gambar dan sebagainya biarlah hanya friend sahaja yang boleh melihat dan baca.. janganlah sesuka hati terima request dari orang yang tidak dikenali walaupun mereka dalam list kenalan anda.. sbb belum tentu kenalan anda mengenenalinya juga.. selain itu lebih baik gunakan nickname dari nama sebenar... ramai yang dah menjadi mangsa facebook... so berhati-hatilah dan berhemahlah ketika menggunakan facebook



sekadar berkongsi apa yang saya tau.. jika salah sila tegur dan betulkan k ;)


.

6 comments:

wahida said...

aku takde fesbuk...

Unknown said...

macam ni la bro, aku bukan tak nak sokong hujahan ko tu. Cuma dari segi konsep facebook @ fb itu sendiri ianya adalah sebuah portal/website sosial masyarakat jadi daripada konsep portal ramai yang terpengaruh akan agenda *disebaliknya* bukan aku nak bohong bukan nak tipu cuma aku tak berapa nak beri maklumat yang sahih pasal diri aku.

Kalau jepun minoriti FB di kalangan friend list nya, kita pula Malaysia melampuai batas sehingga terpaksa mendaftarkan akaun yang kedua. Rasanya tak salah jika seseorang itu adalah ketua negara macam PM, Presiden Menteri dsb, tokoh2 ilmuan, artis dan sebagainya lah kan.

Oleh yang demikian, reletiviti yang ko cuba impakkan di sini aku rasa anak dara xpun mamat bongkak yang cuba menyemaikan diri mereka sebagai / sekadar hubungan jenis yang mereka percaya suatu hari nanti mendapat keuntungan? keuntungan apa?

1) mungkin hubungan sejenis - seperti seks bebas seperti yang kita maklum, kemudian mungkin sekadar kawan.
2) populariti - banyak dah berlaku, cari sendiri je beb
3) macam no -2 cuma kat sini nak jadi popular, kira pos gambor mekap tebal2 pos kat wall ( macam shiyal)
4) nak main games online
5) macam2 lagi aku bley taruk

aku bukanlah nak menyampuk ataupun nak sokong mana2 pihak lebih2 lagi jepun cuma kita sebagai insan dan pengguna IT yang semakin lama semakin di minati dan segera-ujud dari segi gajet ataupun perkakasan yang lain. Ini adalah teknologi applikasi yang di bangunkan oleh satu pihak bagi menterjemahkan apa yang di panggil sosial. Aku rasa keburukan yang patut di terjemahkan adalah dari segi sosial itu sendiri. Aku rasa bila ko dah mengupas sosialis jepun tu aku rasa malaysia mungkin dapat menewaskan jepun. Ni pendapat aku sahaja. tiada kaitan yang masih hidup ataupun dah meninggal dunia.

Unknown said...

aku free till rabu - ahad ni, moh la boh

POHPALEH BURGER said...

tq bro atas pandangan ko...

aku tak brani komen pasal dasar sosialis atau politik atau pun keburukan dari segi sosial.. bkn sbb pe.. sbbnye aku takde ilmu pasal tu utk dikaitkan dengan perkara yg aku cter ni.. so yg aku tulis kt sini sekadar semata-mata berteraskan dari segi kesedaran keselamatan dan kerahsiaan di internet.. ;)

tetapi jika facebook tersebut digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada org ramai.. seperti syarikat/individu yang menjalankan perniagaan, agensi2 tertentu tak kira lah pro atau kontra kepada kerajaan menyalurkan info mereka... pd aku lagi ramai friend lg la bagus..





hohoo... tgk keadaan dlu bro.. skg tgh huru hara ngn mcm2 hal... kalo bleh sehari tu jd 48 jam.. aku sanggup skg ni.. utk skg ni je laa hehe...

Unknown said...

guna facebook untuk ping entry je..:)

POHPALEH BURGER said...

diana~
hehe oo itu mcm eh..